ইসলামী আইনে তা‘যীর|Taʻzīr in Islamic Law

Authors

  • Gulshan Akter M.A student (thesis group), Department of Islamic Studies, University of Rajshahi, Bangladesh.
  • Muhammad Mahbubur Rahman Professor & Chairman, Department of Islamic Studies, University of Rajshahi, Bangladesh.

DOI:

https://doi.org/10.58666/yn6dvz89

Keywords:

Islamic Law, Crime, Taʻzīr, Qiṣāṣ, Ḥudūd, ইসলামী আইন, তাযীর, অপরাধ, হুদুদ, কিসাস

Abstract

Islam has promulgated logical rulings and regulations for the welfare of humanity. But when anyone violates this beneficial laws, punishmnet has been determined for his so violation. However  there are some certain offences for which punishment has been determined by Sharīʻah, while for others, punishment has not been defined, and such punishment is called taʻzīr or general punishment. This article has been written to define taʻzīr, its authenticity, classification, logicality and philosophy as it plays an important role in decreasing the criminal tendency of the society. The article has been written in line with the descriptive and analytical methods. The books of fiqh alongside the Quran-Sunnah have been analyzed and the real experineces as found in the context of the present society have been applied. It has been proved from the research that from among the Islamic penal laws taʻzīr is an important crime deterrent ruling. The province of taʻzīr punishment is vast and like ḥadd and qiṣāṣ it is not related to certain punishments. In this regard,  judge may award the convicted any sort of punishmnet as  time space and context require. It however must be proportionate to the degree of the offence. And the aim of this punishment would be to ensure collective wellness, establish truth and fair judgment and justice, and deter all sorts of injustce and social enchrochment.

সারসংক্ষেপ : ইসলাম মানবতার কল্যাণে যৌক্তিক বিধিবিধান প্রণয়ন করেছে। কিন্তু কেউ যখন এ কল্যাণকর বিধান অমান্য করে তার জন্য শাস্তি নির্ধারণ করা হয়েছে। অবশ্য কতিপয় অপরাধের শাস্তি সুনির্দিষ্ট হলেও এমন কিছু অপরাধ আছে যেগুলোর শাস্তি ইসলামী আইনে নির্দিষ্ট করা হয়নি। আর এ ধরনের শাস্তিকে তা‘যীর বা সাধারণ শাস্তি বলা হয়। সমাজের অপরাধ প্রবণতা হ্রাসকল্পে তা‘যীরী শাস্তি গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা রাখে বিধায় এর পরিচিতি, প্রামাণিকতা, প্রকারভেদ, যৌক্তিকতা ও দর্শন আলোচনার উদ্দেশ্যে এ প্রবন্ধটি প্রণীত হয়েছে। বর্ণনা ও বিশ্লেষণমূলক গবেষণা পদ্ধতিতে প্রবন্ধটি রচিত হয়েছে এবং কুরআন-হাদীসের পাশাপাশি ফিক্হের গ্রন্থগুলি পর্যালোচনা এবং বর্তমান সমাজের প্রেক্ষাপটে বাস্তব অভিজ্ঞতাসমূহের প্রয়োগ করা হয়েছে। গবেষণা থেকে প্রমাণিত হয়েছে, ইসলামী শাস্তি বিধানের মধ্যে তা‘যীর তথা সাধারণ শাস্তি একটি অন্যতম অপরাধ প্রতিরোধক বিধান। তা‘যীর পর্যায়ের শাস্তিসমূহের ক্ষেত্র বিশাল। এটি হদ্দ বা কিসাসের ন্যায় নির্দিষ্ট কোন একক শাস্তির সাথে সম্পৃক্ত নয়। এক্ষেত্রে বিচারক আসামীকে স্থান, কাল, পাত্র ও প্রেক্ষাপট ভেদে যে কোন ধরনের শাস্তি দিতে পারেন। অবশ্য তা কৃত অপরাধের সাথে সামঞ্জস্যপূর্ণ হতে হবে। আর এ শাস্তির উদ্দেশ্যই হবে সামষ্টিক কল্যাণ, সত্যকে প্রতিষ্ঠিত করা, সুবিচার ও ন্যায়পরায়ণতা কায়েম করা এবং সর্বপ্রকার যুল্ম ও সামাজিক অনাচার প্রতিহত করা।

References

Al-Qurān Al-Karīm.

Abū Dā'ūd, Sulaymān ibn al-Ash'ath ibn Isḥāq al-Azdī al-Sijistānī. ND. Sunan. Bairut: Al-Maktaba al-Asriyyah.

Al-Balyāwī, Abul FaÌal ʿAbdul ×afeez . 1982. MisbaÍ al-Lughat. Delhi: Taj Offset Press.

Al-Bayhaqī, Abū Bakr Aḥmad ibn Ḥusayn Ibn 'Alī ibn Mūsā al-Khosrojerdī. 2003. Al-Sunan al-Kubrā. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Bukhārī, Abū ʿAbdullah Muḥammd ibn Ismāʿīl. 1987. Al-Jāmiʿ al-Musnad al-Sahīh. Cairo: Dār Ibn Kathīr.

Al-Fatāwā Al-Hindyia, Allama al-Humam Shaykh Nizam & group of Indian Hanafi scholars. 2000. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿ Ilmiyyah.

Ali, Dr. Ahmad. 2009. Islamar Sasti Aien. Dhaka: Bangladesh Islamic Center.

Al-Jazīrī, ʿAbd al-Rahmān. 2005. Al-Fiqh 'alā al-Mazāhib al-Arba'ah. Cairo: Dār al-Afāq.

Al-Mausū'ah Al-Fiqhiyah Al-Kuwaitiyah. 1427H. Kuwait: Ministry of Awqaf and Islamic Affairs.

Al-Māwardī, Abul Hasan ‘Alī ibn Muhammad Habīb. 1427H. al-Ahkām al- Sultāniyyah. commentary of Ahmad Zād. Cairo: Dār al-Hadīth.

Al-Mutlaq, Dr. Abdullah Ibn Muhammad and Al-Arfaz, Khalid Ibn Ali. "Aqsaru Ma Qila Fit-Ta'ziri Bil Jaldi Was Sijni Wa Radayilis Sijni". Mazallah al-Buhus al-Islamiya. Ukhra, 1424H. Issue: 69, Page: 173-209

Al-Nasayī, Abū ʻAbd al-Raḥmān Aḥmad Inb Shuʻaib Ibn ʻAlī. 1420H. Sunan. Amman: Bait al-Afkār al-Dawliyah.

Al-Ramlī, Muḥammad ibn Aḥmad. ND. Nihāyatul Muhtāj ilā Syarhil Minhāj. Egypt: Mustafa al-Babi al-Halabi.

Al-Sābiq, Sayyid. 1988. Fiqh al-Sunnah. Beirut: Dār al-Kitāb al-Arabī.

Al-San'anī, Abd al-Razzāq ibn Hammām ibn Nāfi'. 1403H. Musannaf. Bairut: Al-Maktab al-Islāmi.

Al-Sarakhsī, Shamsuddin. 1989. Kitāb al-Mabsūt. Beirut: Dār al-M‘arifah.

Al-Tirmīdhī, Abū ʿĪsā Muḥammad ibn ʿĪsā as-Sulamī aḍ-Ḍarīr al-Būghī al-Tirmidhī. 1985. Sunan. Egypt: Mustafa al-Babi al-Halabi.

Amīr, Dr. Abdul Azīz. 2006. Al-Ta'azīr fī al-Sharī'at al-Islāmiyyah. Cairo: Dār al-Fikr Al-Arabī.

ʻAwdah, Dr. ʻAbd al-Qādir. ND. Al-Tashri' al-Jinā'ī al-Islāmī Muqāranan bil Qānūn al-Wadh'ie'. Beirut: Dār al-Kitāb al-Arabī.

Fatawa and Masail (V-5). 2001. Dhaka: Islamic Foundation.

Galwash, Dr. Ahmed A. 1963. The Religion of Islam, Cairo: Imprimeria Misr,

Hughes, Thomas Patrick. 1976. A Dictionary of Islam. New Delhi: Oriental books Reprint Corporation.

Ibn ʿĀbidīn, Muḥammad Amin Ibn ʿUmar Ibn ʿAbd al-ʿAzīz al-Ḥanafī. 2003. Radd al-Muḥtār ʿalā al-Durr al-Mukhtār. Riyadh: Dār al-ʿĀlam Al-Kutub.

Ibn Farḥūn, Burhān al-Dīn al-Ya'marī al-Andalusī al-Mālikī. 1986. Kitāb Tabṣirat al-Ḥukkām fī Uṣūl al-Aqḍiyah, wa-Manāhij al-Aḥkām. Cairo: Maktaba al-Kulliyat al-Azhariya.

Ibn Ḥajar al-Asqalānī, Abū al-Fadl Aḥmad ibn Alī ibn Ḥaja. 1379H. Fatḥ al-Bārī Sharḥ Saḥīḥ al-Bukhārī. Beirut: Dīr al-Marifa

Ibn Humām, Kamāl al-Dīn Muḥammad ibn ‘Abd al-Wāḥid ibn ‘Abd al-Hamīd. ND. Fath al-Qadīr. Kuwait: Al-Maktaba al-Habībiyyah.

Ibn Jarīr al-Tabarī, Abū Jaʿ far Muḥammad. 1997. Jamiʿ al-Bayān ʿ an Taʿ wil ay al-Qurān. Damascus: Dār al-Qalam.

Ibn Mājah, Abū ʻAbdillāh Muḥammad ibn Yazīd Ibn Mājah al-Rabʻī al-Qazwīnī Ibn Mājah. ND. Sunan. Cairo: Dār Iḥyā al-Kutub al-ʻArabiyyah.

Ibn Manẓūr, Muhammad ibn Mukarram ibn Alī ibn Ahmad ibn Manzūr al-Ansārī. 2000. Lisān al-ʿArab. Beirut: Dār Sādir.

Ibn Nujaym, Zayn al-Dīn ibn Ibrāhīm Ibn Nujaym. ND. Al-Baḥr al-Rāʼiq Sharḥ Kanz al-Daqāʼiq. Cairo: Dār al-Kitāb al-Islāmī.

Ibn Nujaym, Zayn al-Dīn ibn Ibrāhīm Ibn Nujaym. ND. Al-Baḥr al-Rāʼiq Sharḥ Kanz al-Daqāʼiq. Cairo: Dār al-Kitāb al-Islāmī.

Ibn Qayyim al-Jawjiyyah, Abū ʿ Abdullah Muhammad ibn Abū Bakr. 1991. ʿ Ilām al-Muwaqiyīn ʿ an Rabb al-Alamīn. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿ Ilmiyyah.

Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad 'Abdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad. 1997. Al-Mughnī. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Taimiyyah, Ahmad ibn ‘Abd al-Halīm. 2001. Al-Siāsah al-Shar‘iyyah fī Islāh al-Rā‘ē wa al-Ra‘ēyyah. Beirut: Dār al-Kitāb al-Arabī.

Ibn Taymiyyah, Ahmad ibn ʿ Abd al-Halīm. 2004. Al-Hisbah fī al-Islām. Beirut: Dār Ibn Hazm.

Kamal, Dr. Muhammad Mostafa. 2006. Moulik Samasha Samadhanay Islami Ain. Dhaka: Islamic Foundation.

Mālik ibn Anas ibn Mālik al-Aṣbaḥī.1985. Al-Muwatta. Egypt: Dār Ihyā al-Turāth al-Arabī.

Misbah, Abu Taher. 1999. Al-Manar. Dhaka: Mohammadi Library.

Muslim, Abū al-Hussain Muslim Ibn al-Hajjāj al-Qushayrī. 2003. Al-Musnad Al-Sahih. Dhaka: Islamic Foundation Bangladesh.

Rahim, Muhammad Abdur. 2006. Islam in Crime Prevention. Dhaka: Islamic Foundation.

Rahman, Gazi Shamsur. 1992. The Rules of Islam. Dhaka: Islamic Foundation.

Saeed Ibn Abdullah. 1422H. Al-Hisbah Was Siyasatul Jinaiyah Fi Mamlaqatil Arabiyah As-Saudiyah. Riyadh: Maktabatur Rashid,.

Shaltut, Sheikh Mahmud. 1966. Al-Islām, ʻAkīda wa-Sharī'a. Beirut: Dār al-Qalam.

Siddiqi, Muhammad Iqbal. 1991. The Penal law of Islam. New Delhi: International Islamic Publishers.

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

ইসলামী আইনে তা‘যীর|Taʻzīr in Islamic Law. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 17(68), 81-108. https://doi.org/10.58666/yn6dvz89

Similar Articles

1-10 of 212

You may also start an advanced similarity search for this article.