বিচারক পদে নারীর নিযুক্তির শরয়ী বিধান : একটি পর্যালোচনা|Shariah Injunction Regarding Appointment of Women as Judges: A Critical Analysis

Authors

  • Abdus Sattar Aini Independent Researcher

DOI:

https://doi.org/10.58666/psnz8362

Keywords:

law and justice, trial, justice, women’s rights, women judge, আইন ও বিচার, বিচারকার্য, ন্যায়বিচার, নারী অধিকার, নারী বিচারক

Abstract

This article has endeavored to explicate the diverse juristic stances regarding the appointment of women as judges. Considering the underlying arguments behind the variegated juristic thoughts the author of the paper asserted that four different juristic opinions exist regarding the appointment of women to the office of judge namely 1) Appointment of women to the office of judge is haram (forbidden) 2) Women can be appointed as judges if and only if necessity exists, 3) Women can adjudge those cases where they are entitled to testify and 4) Appointment of women as judges is permissible. The critical scholarship developed by the author evidently argues that advancement of any proscription regarding the appointment of women as judges on the basis of texts of the Qur’an and Hadith is controversial, which has possibility to different interpretation. Moreover, the presence of ijma (scholarly consensus) on this issue is not proven accordingly. Furthermore, drawing comparison between the appointment of president and judge is erroneous. Last but not least the juristic thought prohibiting women’s appointment to the office of judge is explicitly vitiated by customary influence.

সারসংক্ষেপ : এ প্রবন্ধে ইসলামের প্রাথমিক কালপর্বে বিচারের তাত্ত্বিক ও প্রায়োগিক ধারণার চিত্র অঙ্কন এবং যেসব দলীলের ওপর ভিত্তি করে—এ-বিষয়ে বিভিন্ন ফিকহী মাযহাব গড়ে উঠেছে সেগুলোর উদ্দেশ্যগত ও নীতিগত দিক পর্যালোচনা করে বিচারক পদে নারী নিযুক্তির শরয়ী হুকুমের বিচার-বিশ্লেষণ করা হয়েছে। বর্ণনা, বিশ্লেষণ ও পর্যালোচনা পদ্ধতিতে রচিত এ প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে, বিচারক পদে নারীর নিযুক্তি প্রসঙ্গে চারটি ফিকহী মত প্রচলিত : ১. বিচারক পদে নারীর নিযুক্তি হারাম, ২. প্রয়োজনের ভিত্তিতে তা বৈধ, ৩. যেসব বিষয়ে নারীরা সাক্ষ্য দিতে পারে সেগুলোতে বিচারও করতে পারে, ৪. তা জায়েয। শরয়ী দলীলসমূহ বিচার-বিশ্লেষণের পর জানা যায় যে, সংশ্লিষ্ট বিষয়ে কুরআনের আয়াত ও হাদীসের বক্তব্যগুলো দ্ব্যর্থহীন নয়; বরং তা নানা ব্যাখ্যার সম্ভাবনা রাখে। এ ক্ষেত্রে যে ইজমার দাবি করা হয় তাও বিতর্কের ঊর্ধ্বে নয়। একইভাবে বিচারককে রাষ্ট্রপ্রধানের সঙ্গে তুলনা করাও শুদ্ধ নয়। তাছাড়া বিচারক পদে নারীর নিযুক্তিকে হারাম বলার ক্ষেত্রে প্রথাগত প্রভাবও রয়েছে।

References

Al-Qurān al-Karīm

Abū YaÔlā al-Farrā, Muhamad ibn al-Hussaīn. 1983. Al-Ahkām al-Sulāniyya. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Aāmidī, Saif al-Dīn Abū al-Hasan ÔAlī ibn Abū ÔAlī ibn Muhammad. Al-Ihkām fī Usūl al-

Ahkām. Egypt: Maktaba Sabīh.

Al-Alūsī, Shihāb al-Dīn Mahmūd ibn ÔAbdullah al-Husainī al-Baghdādī. 1997. Rūh al-MaÔānī fī Tafsīr al-Qurān al-ÔAdhīm wa al-SabÔa al-Mathānī. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Ansārī al-ShāfiÔi, Abū Yahyā Zakariyā ibn Muhammad. 2001. Asnā al-Matālib Sharh Rawd al-Tālib. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Bahūtī al-Hambalī, Mansūr ibn Yūnus. 2003. Al-Rawd al-MurabbaÔ bi-Sharh Jād al-MustanqaÔ. Beirut: Alam al-Kutub.

Al-Bukhārī, Abū ÔAbdullah Muhammd ibn IsmāÔīl. 2004. Al-JāmiÔ al-Musnad al-Sahīh. Cairo: Dār Ibn al-Haitham.

Al-Gazhnawī, Jamāl al-Dīn Ahmad ibn Mahmūd ibn SaÔid al-Qābisī. 2011. Al-Hāwī al-Qudsī fī FurūÔ al-Fiqh al-Hanafī. Syria: Dār al-Nawādir.

Al-Ghazālī, Abū Hāmid Muhammad ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Ahmad. 1997. Al-Wasīth fī al-Mazhab. Egypt: Dār al-Salām.

Al-Hattāb al-Mālikī, Shams al-Dīn Abū ÔAbdullah Muhammad ibn Muhammad ibn ÔAbd al-Rahmān. 1992. Mawāhib al-Jalīl fī Mukhtasar Khalīk. Bairut: Dār al-fikr.

Al-Jailayī al-Hanafī, Fakhr al-Dīn ÔUsmān ibn ÔAlī. 2000. Tabyīn al-Haqāyiq Sharh Kanj al-Dakāyiq. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Jawharī, IsmāÔīl ibn Hammād. 1982. Al-Sihāh Taj al-Lugah wa Sihāh al-Arabiyyah. Egypt: Dār al-Ilm al-Malayīn.

Al-Kāsānī Al-Hanafi, Alā al-Dīn Abū Bakr ibn MasÔūd ibn Ahmad. 2000. BadāiÔ al-SanāiÔ fī Tartīb al-SharāiÔ. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Khurashī, Muhammad ibn ÔAbdullāh ibn ÔAlī.1997. Hāshiyah Al-Khurashī Alā Mukhtasar Khalīl. Beirut: MatbaaÔ Muhammad ÔAlī Baidūn.

Al-Maqdisī al-Hambalī, Bāhā al-Dīn ÔAbd al-Rahmān.1990. Al-ÔUddah Sharh al-Umdah. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Marghīnānī, Abū al-Hasan Burhān al-Dīn ÔAli ibn Abu Bakr ibn ÔAbd al-Jalīl al-Farghānī. Al-Hidāyah Sharh Bidāyat al-Mubtadī. Beirut: Dār Ihyā al-Turāth al-Arabī.

Al-Māwardī, Abū al-Hasan ÔAlī ibn Muhammad ibn Habīb. 1996. Al-Ahkām al-Sultāniyya. Beirut: Al-Maktab al-Islāmī.

—. Al-Nukat wa-al-ÔUyūn. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Maydānī, ÔAbd al-Ghanī al-Ghunaymī. Al-Lubāb fī Sharh al-Kitāb Sharh li-Mukhtasar al-Qudūrī. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Mīsābī, Muhammad al-Tāhir. 1998. Al-Tāhir Ibn Ashūr wa Kitābuhū Maqāsid al-Sharīya al-Islāmiyyah. Malaysia: Al-Basāyir li al-Intāj al-ÔIlmiyyah.

Al-Mirdābī al-SaÔdī al-Hambalī, Alā al-Dīn Abū al-Hasan ÔAlī ibn Sulaimān ibn Ahmad.1997. Al-Insāf fī MaÔrifa al-Rajih min al-Khilāf. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Mubārakpūrī, Muhammad ÔAbd al-Rahmān ibn ÔAbd al-Rahīm. 1424H. Tuhfat al-Ahwadhī bi-Sharh Jami’ al-Tirmīdhī. Bairut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Mūsilī al-Hanafī, Majd al-Dīn Abū al-Fadl Abdullah ibn Mahmūd ibn Maudūd. 1937. Al-Iktiyār li-TaÔlīl al-Mukhtār. Cairo: MatbaaÔ al-Halabī.

Al-Qurtubī, Abū ÔAbdullah Muhammad ibn Ahmad ibn Abu Bakr al-Ansārī. 2003. Al-JāmiÔ li-Ahkām al-Qurān. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Suyūtī, Jalāl al-Dīn ÔAbd al-Rahmān ibn Abū Bakr. 2004. Tārīkh al-Khulafā. Saudi Arabia: Maktaba al-Bāj, Macca.

—1996. Al-Laāliu al-Masnūah fī al-Ahādīs al-Mawdhūah. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-Razī, Fakhr al-Dīn Muhammad. 1981. Al-Tafsīr al-Kabīr / Mafātīh al-Gayīb. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Shawkānī, Muhammad ibn ÔAli ibn Muhammad. 1997. Irshād al-Fuhūl ilā Tahqīq al-Haqq min ÔIlm al-Usūl. Beirut: Muassasah al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Al-ÔUjailī, Sulaymān ibn ÔUmar Ibn Mansūr. 1996. Hāshiyat al-Jamal Ôala Sharh al-Manhaj. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Rabbani, Md. Ruhul Amin. 2019. “Islame Narir Bichar Karjo Porichalonar Odhikar”. Conference Proceedings : Women Rights in Islam, Aliah University, Kolkata, India, PP 124-141.

Hasan, Hasan Ibrāhīm. 1979. Tārīkh al-Islām al-Siyāsī wa al-Dīnī wa al-Saqāfī wa al-Iztimāyī. Cairo: Maktaba al-Nahda al-Misriyyah.

Ibn ÔAbd al-Barr, Abū ÔUmar Yūsuf ibn ÔAbdullh ibn Muhammad. 2002. Al-IstiÔāb fi MaÔrifat al-Ashāb. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Ibn ÔAbidīn, Muhammad Amin ibn ÔUmar ibn ÔAbd al-ÔAzīz al-Hanafī. 1992. Radd al-Muhtār Ôalā al-Durr al-Mukhtār. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn al-ÔArabī, Muhyī al-Dīn Muḥammad ibn ÔAlī ibn Muḥammad ibn al-ÔArabī al-Ḥātimī al-Ṭā’ī. 2003. Ahkām al-Qurān. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Ibn al-Asīr, Abū al-Hasan ÔAlī ibn Abū al-Karam Muhammad ibn Muhammad ibn ÔAbd al-Karīm. 1997. Al-Kāmil fī al-Tārīkh. Beirut: Dār al-Kitāb al-Arabī.

Ibn Hajar al-Askalānī, Abū al-Fadl Ahmad ibn Alī ibn Haja. 1407 H. Fath al-Bārī Sharh Sahīh al-Bukhārī. Cairo: Dār al-Matba al-Salafiyya.

Ibn Hajar Al-Haithamī, Shihāb al-Dīn Abū al-Abbās Ahmad ibn Ahmad ibn Muhammad. 2001. Tuhfah al-Muhtāj bi-Sharh al-Minhāj. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Ibn Hazm al-Zāhirī, Abū Muhammad Alī ibn Aḥmad ibn SaÔīd Ibn Hazm. Al-Muhallā bi-al-Athār. Bairut: Dār al-fikr.

Hilal, Huda Mohammad Hassan. 2011. "Qira't Tahliliyyah Naqdiyyah Fi Tawalla al-Marat Mansab al-Qada". Islamiyyah al-Marifa : Majallah al-Fikr al-Islami al-Muasir. Vol 64. (89-120)

Ibn Hishām, Abū Muhammad ÔAbd al-Malik. 1998. Al-Sīrah al-Nawawiyyah. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Humām, Kamāl al-Dīn Muḥammad ibn ÔAbd al-Wāḥid ibn ÔAbd al-Hamīd. Fath al-Qadīr. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Ibn Jarīr al-Tabarī, Abū JaÔfar Muḥammad. 1997. JamiÔ al-Bayān Ôan TaÔwil ay al-Qurān. Damascus: Dār al-Qalam.

—1979. Tārīkh al-Umam wa al-Mulūk. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Juzayy, Abū al-Qāsim Muḥammad ibn Aḥmad ibn Juzayy al-Kalbī al-Gharnātī. Al-Qawānīn al-Fiqhiyya. Beirut: Dār al-fikr.

Ibn Kathīr, Abū al-Fidā IsmāÔīl ibn ÔUmar ibn Kahīr. 1986. Al-Bidāya wa al-Nihāya. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Qayyim al-Jawjiyyah, Abū ÔAbdullah Muhammad ibn Abū Bakr. 1991. ÔIlām al-Muwaqiyīn Ôan Rabb al-Alamīn. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

—Al-Turuq al-Hukmiyyah fī al-Siyāsah al-SharÔiyyah. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

—1986. Jād al-MaÔād fī Hadyi Khair al-Ibād. Beirut: Muassasah al-Risālah.

Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ÔAbdullāh ibn Aḥmad ibn Muhammad. 1992. Al-Mughni. Cairo: Hajar.

Ibn Taymiyyah, Ahmad ibn ÔAbd al-Halīm. 2004. Al-Hisbah fī al-Islām. Beirut: Dār Ibn Hazm.

—1995. MajmūÔu Fatāwā Shaikh al-Islām Ibn Taymiyyah. Saudi Arabia: MajmaÔu al-Malik Fahd.

ÔIIllish, Abū ÔAbdullah Muhammad ibn Ahmad Al-Mālikī. 2003. Sharh al-Manh al-Jalīl Alā Mukhtasar Khalīl. Beirut: Dār al-Kutub al-ÔIlmiyyah.

Muslim, Abū al-Husaīn Muslim ibn Hajjāj. 2003. Al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār al-Fikr.

Downloads

Published

2023-10-15

How to Cite

বিচারক পদে নারীর নিযুক্তির শরয়ী বিধান : একটি পর্যালোচনা|Shariah Injunction Regarding Appointment of Women as Judges: A Critical Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 14(56), 37-76. https://doi.org/10.58666/psnz8362