ইসতিসহাবের আইনী মর্যাদা ও এর প্রায়োগ : একটি বিশ্লেষণ|Legal Status of Istishab and Its Application : An Analysis

Authors

  • Md. Ruhul Amin Rabbani Assistant Professor of Manarat International University, Dhaka and Shariah Scholar for Islamic Finance, Bangladesh

DOI:

https://doi.org/10.58666/gsx8jc93

Keywords:

Legal Schools, Legal Maxim;, the Source of Islamic law;, ইসতিসহাব, উসূলে ফিকহ, ফিকহী রীতি, ইসলামী আইনের উৎস, ফিকহী মাযহাব, Iistiṣḥāb, ʿUṣūl -fiqh

Abstract

Iistiṣḥāb is a complementary source of Islamic law. According to the principles of Islamic jurisprudential theories, Iistiṣḥāb refers to the continuation of a ruling which stands on a certain reason which cannot be altered unless an evidence requiring so alteration of the ruling is found. Though the ruling of Iistiṣḥāb is enforced in many contemporary issues, many still doubt about its authenticity and application, and raise various questions about it. In order to remove such doubts and respond to the raised questions, definition of Iistiṣḥāb, its classification, authenticity, the legal maxims thereto and the example of its application in various chapters of fiqh have been discussed in this article. In writing the article, descriptive, analytical and review methods have been adopted. It has been proved from the article that it has been considered as a tool for promulgating laws in all the jurisprudential schools of Islamic law, as intellectual evidence including the Quran-Sunnah, and the practices of the Companions and of their disciples stand as a proof in support of it. In addition, there exists a number of Islamic legal maxims concerned with the principle of Iistiṣḥāb. The ʿUṣūli scholars however have imposed some conditions in applying Iistiṣḥāb as a tool for promulgating laws.

সারসংক্ষেপ ইসতিসহাব ইসলামী আইনের সম্পূরক একটি উৎস। ইসলামী আইনের মূলনীতিশাস্ত্র অনুযায়ী ইসতিসহাব হলো, অতীতের কোনো কার্যকরণের প্রেক্ষিতে নির্ধারিত প্রচলিত কোনো বিধান ততক্ষণ পর্যন্ত স্থায়ী করা, যতক্ষণ উক্ত কার্যকরণ বা বিধান পরিবর্তন করার মত কোনো দলীল না পাওয়া যায়। সমসাময়িক অনেক ইস্যুতে ইসতিসহাবের বিধান কার্যকর করা সত্ত্বেও অনেকে এর প্রামাণিকতা ও প্রয়োগ সম্পর্কে সংশয় প্রকাশ করেন এবং এ সম্পর্কে নানাবিধ প্রশ্ন উত্থাপন করেন। সেসব সংশয়ের নিরসন ও উত্থাপিত সম্পূরক প্রশ্নসমূহের উত্তর প্রদানের উদ্দেশ্যে আলোচ্য প্রবন্ধে ইসতিসহাবের পরিচিতি, প্রকারভেদ, প্রামাণিকতা, ইসতিসহাব সংশ্লিষ্ট ফিকহী রীতি ও ফিকহের বিভিন্ন অধ্যায়ে এর প্রয়োগের দৃষ্টান্ত তুলে ধরা হয়েছে। প্রবন্ধটি রচনার ক্ষেত্রে বর্ণনা, বিশ্লেষণ ও পর্যালোচনা পদ্ধতির অনুসরণ করা হয়েছে। প্রবন্ধ থেকে প্রমাণিত হয়েছে, ইসলামী ফিকহের সব মাযহাবেই ইসতিসহাবকে আইন প্রণয়নের মাধ্যম হিসেবে গ্রহণ করা হয়েছে। কেননা এর প্রামাণিকতার পক্ষে কুরআন, সুন্নাহ, সাহাবী ও তাবিঈগণের কর্মসহ বুদ্ধিভিত্তিক প্রমাণ বিদ্যমান। তাছাড়া উসূলে ফিকহে ইসতিসহাব সংশ্লিষ্ট কিছু রীতিও রয়েছে। তবে উসূলবিদগণ ইসতিসহাবকে আইন প্রণয়নের মাধ্যম হিসেবে প্রয়োগের জন্য কিছু শর্ত আরোপ করেছেন।

References

Al-Qurān al-Karīm

Abū Jahrah, al-Imām Muhammad. 1974. Ibn Hanbal: Hayatuhu wa `Asruhu Ara'uhu wa Fiqhuh. Beirut: Dār al-Fikr al-Arabī.

Abū Jahrah, al-Imām Muhammad. ND. Uṣūl al-Fiqh. Cairo : Dār al-Fikr al-`Arabī.

Al-Alūsī, Shihāb al-Dīn Mahmūd ibn ʿAbdullah al-Husainī al-Baghdādī. 1415H. Rūh al-Maʿ ānī fī Tafsīr al-Qurān al-ʿAdhīm wa al-Sabʿ a al-Mathānī. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Baghā, Mustafā Deeb. 1993. Asar al-Adillah al-Mukhtalaf fihā. Dimashk: Dār al-Qalam.

Al-Basrī, Abū al-Ḥusain Muḥammad Ibn 'Alī Ibn at-Tayyib. Kitāb al-Mutamad fī Uṣūl al-Fiqh. 1965. Dimashq: Al-Ma`had al-Ilmi al-Faransi.

Al-Bazdawī, Abu al-Hasan 'Ali ibn Muhammad. 1980. Kanz al-Wusūl ila Ma'rifat al-Usūl. Bairut: Dār al-Kurub al-'Ilmiyyah.

Al-Bukhārī, Abū ʿAbdullah Muhammd ibn Ismāʿīl. 1422H. Al-Jāmiʿ al-Musnad al-Sahīh. Beirut: Dār Tawk al-Nazāt.

Al-Bukhārī, Alauddīn Abdul Azīz. 1974. Kashful Asār. Cairo: Beirut: Dār al-Kitāb al-Arabī.

Al-Fayyūmī , Aḥmad ibn Muḥammad. ND. Al-Misbāh Al-Munīr fī Gharīb Al-Sharh Al-Kabīr. Beirut: Al-Maktaba al-'Ilmiyyah

Al-Ghazālī, Abū Hāmid Muhammad ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Ahmad. 1997. Al-Mustasfā. Beirut: Muassasah al-Risālah.

Al-Husaynī, Amir Badshah Muhammad Amīn. 1351H. Taisīr al-Tahrīr. Cairo: Matbaa' Mustafa al-Babī al-Halabī.

Al-Ishbilī, Ibn Asfur. 1978. Al-Namt fī al-Tasrīf. Bairut: Dār al-Afāq al-Jadīd.

Al-Jizanī, Muḥammad ibn Ḥusayn. 1996. Maālim Uṣūl al-Fiqh. Riyadh: Dār Ibn Al-Jawzī.

Al-Khallāf, Abd al-Wahhāb. 1993. Masādir al-Tashīi` al-Islāmī fī mā lā Nāss fīhi. Kuwait: Dār al-Qalam.

Al-Mutī'ī, Muhammad Bakhīt. ND. Sullam al-Wusūl li-Sharh Nihayat al-Sūl. Bairut: Dār al-ʿĀlam Al-Kutub.

Al-Nasāī, Abū `Abd al-Rahmān Ahmad ibn Shu`aib. 1991. Al-Sunan al-Kubrā, commentary of Dr. Abd al-Gaffār Sulaimān. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Al-Qarāfī, Shihāb al-Dīn Abu al-'Abbas Ahmad. 1997. Sharh Tanqih al-Fusul fi Ikhtisar al-Mahsul fi al-Usul. Beirut: Dār al-Fikr.

Al-Samʿānī, Abū Sad Abd al-Karīm ibn Abī Bakr Muḥammad ibn Abiʾl-Muẓaffar Manṣūr. 1999. Kawati Al-Adillah fī al-Usūl. Bairut: Dār al-Kurub al-'Ilmiyyah.

Al-Sarakhsī, Muḥammad ibn Aḥmad ibn Abū Sahl. 1993. Uṣūl al-Sarakhsī. Bairut: Dār al-Kurub al-'Ilmiyyah.

Al-Shawkānī, Muhammad ibn ʿAli ibn Muhammad. 1999. Irshād al-Fuhūl ilā Tahqīq al-Haqq min ʿ Ilm al-Usūl. Beirut: Muassasah al-Kutub al-ʿ Ilmiyyah.

Al-Subkī, Taqī al-Dīn Ali ibn Abd al-Kāfi ibn Ali al-Khazraji al-Ansāri. 1999. Raf ul Hāzib an Mukhtasar ibn al-Hāzib. Bairut: Dār al-ʿĀlam Al-Kutub.

Al-Sulamī, ʻIzz al-Dīn ʻAbd al-ʻAzīz ibn ʻAbd al-Salām. 1980. Qawā`id al-aḥkām fī maṣāliḥ al-anām. Beirut: Dār al-Zeel.

Al-Suyūtī, Jalāl al-Dīn ‘Abd al-Rahmān ibn Abū Bakr. 1998. Al-Ashbah wa al-Nazair. Beirut: Dār al-Kutub al-’Arabī.

Al-Suyūtī, Jalāl al-Dīn ‘Abd al-Rahmān ibn Abū Bakr. ND. Jamʿ Al-Jawāmī. Beirut: Dār al-Kutub al-’Ilmiyyah.

Al-Turkī, Abdullah ibn Abdul Muhsin. 1977. Usūl Mazāhib al-Imām Ahmad ibn Hambal. Riyadh: Maktaba al-Riyadh al-Hadeesah.

Al-Wansharīsī, Abul ʿAbbās Aḥmad ibn Yaḥyā. 1981. Al-Miyār al-Muarrab wa al-Jami al-Mugharrab. Damascus: Dār al-Gharb al-Islāmī.

Al-Zarkashī, Abū Abdullāh Badr ad-Dīn Mohammad. 1992. Al-Baḥr al-Muḥīt fī Usūl al-Fiqh. Cairo: Dār al-Safwat.

Al-Zuhaylī, Wahbah Mustafā. 1986. Uṣūl al-Fiqh al-Islāmī. Beirut: Dār al-Fikr.

Ibn Abī Shaybah, Abū Bakr 'Abdullaah ibn Muhammad. 1409H. Musannaf. Riyadh: Maktaba al-Rushd.

Ibn Fāris, Abu Al-Husayn Aḥmad Ibn Fāris al-Qazwīnī. 1970. Mu'jam maqayis al-lughah. Cairo: Matbaa’ al-Halabī.

Ibn Ḥazm, Abū Muḥammad ʿAlī ibn Aḥmad ibn Saʿīd. 1404H. Al-Iḥkām fī Uṣūl al-Aḥkām. Cairo: Dār Al-Hādīth.

Ibn Humām , Kamāl al-Dīn Muḥammad. 1351H. Al-Tahrīr fī 'Ilm al-Usūl. Cairo: Matbaa' Mustafa al-Babī al-Halabī.

Ibn Manzūr, Muhammad ibn Mukarrom al-Afrīqī al-Misrī. N.D. Lisān al-‘Arab. Beirut: Dār sādir.

Ibn Qayyim al-Jawjiyyah, Abū ‘Abdullah Muhammad ibn Abū Bakr. 1973. ‘Ilām al-Muwaqiyīn ‘an Rabb al-Alamīn. Beirut: Dār al-Zeel.

Ibn Qudāmah al-Maqdīsī, Muwaffaq al-Dīn Abū Muḥammad ʿAbdullāh ibn Aḥmad ibn Muḥammad. 1989. Rawdah al-Nazīr. Beirut: Muassasah al-Risālah.

Muslim, Abū al-Husaīn Muslim ibn Hajjāj. ND. Al-Musnad al-Saḥīḥ. Beirut: Dār al-Zeel.

Rahman, Dr. Muhammad Fazlur. 2009. Al-quamusul-wazij Li dirasatil A`rabiatil Ajij, Dhaka: Riad Prokashoni.

Zarqā, Mustofā Aḥmad. 1983. Sharh al-Qawāid al-Fiqhiyyah. Damascus: Dār al-Gharb al-Islāmī.

Downloads

Published

2023-09-28

How to Cite

ইসতিসহাবের আইনী মর্যাদা ও এর প্রায়োগ : একটি বিশ্লেষণ|Legal Status of Istishab and Its Application : An Analysis. (2023). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 17(68), 9-32. https://doi.org/10.58666/gsx8jc93