অমুসলিম দেশে মুসলিমদের জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ : একটি ফিকহী পর্যালোচনা |Nationality and Citizenship of Muslims in Non-Muslim Countries : A Fiqhi (Jurisprudential) Review

Authors

  • Mizbah Uddin Lecturer, Department of Islamic Studies, University of Chittagong.

DOI:

https://doi.org/10.58666/iab.v20i77.264

Keywords:

Nationality, Citizenship, Emigration, Dār al-Islām, Dār al-Kufr, জাতীয়তা, নাগরিকত্ব, হিজরত, দারুল ইসলাম, দারুল কুফর

Abstract

After the European Renaissance and at the end of the 19th century, the modern state system in the contemporary world has emerged. As a result of this, on the one hand, the material progress of the world is achieved, on the other hand, moral backwardness is also observed. Due to this, some people rush towards a better way of life and are interested in acquiring nationality and citizenship in developed countries. Especially in this era of globalization, the present Muslim generation travels to non-Muslim countries to enjoy various worldly opportunities and privileges including higher education. In course of time, they acquir nationality and citizenship in those states and reside there with their next generation. As a result, the acquisition of nationality and citizenship by Muslims in non-Muslim countries has become a much-discussed issue. When to settle in a non-Muslim country, and when not, under what conditions one can accept nationality and citizenship in a non-Muslim country, and under what conditions it cannot be accepted- an endeavor has been made to find the answers to these questions in this study. In the late 19th and early 20th centuries, there were differences of opinion among Islamic jurists regarding the adoption of nationality and citizenship by Muslims in non-Muslim countries, but in modern times, Islamic jurists have approved it subject to certain conditions. After reading this paper, written in a descriptive and analytical manner, it will be evident that nationality and citizenship in non-Muslim countries can be accepted for the purposes of Shariah-compliant requirements such as conducting continuous Islamic da'wah activities; rather, it is indispensable in certain cases.

সারসংক্ষেপ : ইউরোপীয় রেনেসাঁর পরবর্তী সময়ে এবং ঊনবিংশ শতাব্দীর শেষে বর্তমান বিশ্বে প্রচলিত আধুনিক রাষ্ট্রব্যবস্থার উদ্ভব হয়। এর ফলে একদিকে যেমন পৃথিবীর বস্তুগত অগ্রগতি সাধন হয়, অপরদিকে তেমন নৈতিক পশ্চাৎপদতাও পরিলক্ষিত হয়। ফলে তুলনামূলক উন্নততর জীবনযাত্রার দিকে কিছু মানুষ ধাবিত হয় এবং উন্নত রাষ্ট্রে জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণে আগ্রহী হয়। বিশেষত বিশ্বায়নের এই যুগে বর্তমান মুসলিম প্রজন্ম উচ্চশিক্ষাসহ বিভিন্ন পার্থিব সুযোগ-সুবিধা উপভোগ করার নিমিত্তে অমুসলিম রাষ্ট্রে গমন করে। কালের পরিক্রমায় তারা সেসব রাষ্ট্রে জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ করে তাদের পরবর্তী প্রজন্মসহ সেখানে অবস্থান করে। ফলে মুসলিম কর্তৃক অমুসলিম রাষ্ট্রে জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ বহুল চর্চিত একটি বিষয়ে পরিণত হয়েছে। কখন অমুসলিম রাষ্ট্রে অবস্থান করা যাবে, আর কখন করা যাবে না, কী কী শর্ত পাওয়া গেলে অমুসলিম রাষ্ট্রে জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ করা যাবে, আর কোন অবস্থায় তা গ্রহণ করা যাবে না- বক্ষ্যমাণ প্রবন্ধে এসব প্রশ্নের উত্তর খোঁজার চেষ্টা করা হয়েছে। ঊনবিংশ শতাব্দীর শেষাংশে ও বিংশ শতাব্দীর প্রারম্ভে অমুসলিম রাষ্ট্রে মুসলিম কর্তৃক জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ নিয়ে ইসলামী আইনতত্ত্ববিদগণের মধ্যে মতপার্থক্য থাকলেও আধুনিককালে শরীয়াহ বিশেষজ্ঞগণ নির্দিষ্ট কিছু শর্তসাপেক্ষে এর অনুমোদন দেন। বর্ণনামূলক ও বিশ্লেষণমূলক পদ্ধতিতে রচিত আলোচ্য প্রবন্ধ পাঠান্তে জানা যাবে, শরীয়াহ সম্মত প্রয়োজনীয়তা দেখা দিলে যেমনÑনিরবচ্ছিন্ন ইসলামী দাওয়াহ্ কার্যক্রম পরিচালনা প্রভৃতি উদ্দেশ্যে অমুসলিম দেশে জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ করা যাবে; বরং ক্ষেত্র বিশেষে তা আবশ্যকও বটে।

References

al-Qurʼān al-Karīm

al-ʻAwnī, Ḥātim Ibn ʻĀrif al-Sharīf. ND. al-Walā wa al-Barā Bayna al-Ghluw wa al-Jafā. Medina: Jāmiʻah Umm al-Qurā

al-ʻAzab, Aḥamd Jawdah. 2019. “Sharḥ Mafhūm al-Jinsiyyah” al-Majallah al-Qānūniyyah, 6:1, 14–36. DOI: 10.21608/jlaw.2019.59982

ʻAbd al-Laṭīf, Ismāʻīl ʻUklah. 2009.“Aḥkām al-Tajannus fī al-Fiqh al-Islāmī” Journal of The Iraqi University, 23:1, 203-32.

Abū Dāwūd, Sulaymān Ibn Ashʻath Ibn Isḥāq al-Sijistānī. 2015. Sunan Abī Dāwūd. Edited by: Rāid Ibn Abī ʻAlfah. Riyad: Dār al-Ḥaḍārah.

Abū Yaḥyā, Muḥammad. 1995. al-Alāqah al-Duwaliyyah fī al-Islām. Beirut: Dār al-Fikr al-ʻArabī.

al-Aḥmadī, ʻAbd al-ʻAzīz. 2004. Ikhtilāf al-Dārain wa Atharuh. Madinah: al-Jāmiʻah al- Islāmiyyah.

al-Bayḍāwī, Nasir al-din. 1998. Tafsir al-Bayḍāwī. Istanbul: Maktabah al-Haqiqah.

al-Bayhaqī, Abū Bakr Aḥmad Ibn Ḥusain. 2003. al-Sunan al-Kubrā. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻIlmiyyah

al-Bukhārī, Abū ʻAbd Allah Muḥammad Ibn Ismāʻīl. 2015. al-Ṣaḥīḥ. Edited by: Rāid Ibn Abī ʻAlfah. Riyāḍ: Dār al-Ḥaḍārah.

al-Kasānī, Abū Bakr ‘Alā al-Dīn. 1982. Badāʼiʻi al-Ṣanāiʻi fī Tartīb al-Sharāʼiʻi. Beirut: Dār al-Kutub al-ʻArabī.

al-Maydānī, Sāmī. 1931. Mūjaz fī al-Ḥuqūq al-Duwaliyyah al-Khaṣṣah. Damascus: Maktab al-Nashr al-ʻArabi.

al-Maslūt, Ṣāliḥ Ḥasan. 2013. “Mafhūm al-Muwāṭanah Wa Ḥuqūquhā Wa Wājibātuhā Wa Qiyamuhā Bayna al-Fikr al-Siyāsī al-Islāmī Wa al-Dawlah al-Qawmiyyah al-Ḥadīthah” al-Multaqā al-Duwalī al-Sādis : Fiqh al-Muwāṭanah fī al-Fikr al-Islāmī al-Muwʻāṣir. http://fac-sciences-islamiques-ar.univ-batna.dz/images/seminaireinternational/annee13-14/mouatana.pdf

al-Nawawī, Abū Zakariyyā Yaḥyā ibn Sharaf. ND. al-Majmūʻ. Jeddah: Maktabah al-Irshād.

al-Qaḥṭānī, Muhammad Ibn Sa'id. 1413H. al-Walā Wa al-Barā fi al-Islām. Riyāḍ: Dār Ṭaibah.

al-Qarḍāwī, Yūsuf. 2001. Fī Fiqh al-Aqalliyyāt al-Muslimah. Cairo: Dār al-Shurūq.

- 2009. Fiqh al-Jihād. Cairo: Maktabah al-Wahbah.

al-Shāfiʻī, Abū ʻAbd Allah Muḥammad Ibn Idrīs. 1410H. Kitāb al-Umm. Beirūt: Dār al-Maʻrifah

al-Ṭabarānī, Abū al-Qāsim Sulaymān Ibn Aḥmad Ibn Ayyūb. ND. al-Muʻjam al-Awsaṭ. Cairo: Dār al-Ḥaramain

al-Ṭabarī, Abū Jaʻfar Muḥammad Ibn Jarīr. 2000. Jāmiʻ al-Bayān fī Taʼwīl al-Qurʼān. Edited by: Aḥmad Muḥammad Shākir. Beirut: Muwassasah al-Risālah

al-Tirmidhī, Abū ʻIīsā Muḥammad Ibn ʻIīsā Ibn Sawratah Ibn Mūsā. 2015. Sunan al-Tirmidhī. Edited by: Rāid Ibn Abī ʻAlfah. Riyad: Dār al-Ḥaḍārah.

al-ʻUthmānī, Muḥammad Taqī. 2003. Buḥūth fī Qaḍāyā Fiqhiyyah Muʻāṣirah. Damascus: Dār al-Qalam.

al-Zahrānī, Fāris Ibn Aḥmad Ālu Shuwayl. ND. al-ʻAlāqāt al-Duwaliyyah fi al-Islām. Markaz al-Dirāsāt wa al-Buḥūth li al-Islām.

al-Zuḥaylī, Wahbah. 1998. Asrār al-Ḥarb. Beirut: Dār al-Fikr.

El Fadl, Khaled Abou. 1994. ʻʻIslamic Law and Muslim Minorities: The Juristic Discourse on Muslim Minorities from the Second/Eighth to the Eleventh/Seventeenth CenturiesʼʼIslamic Law and Society, 1(2), 141. https://doi.org/10.2307/3399332

Faruqi, Harith Suleiman. 1982. Faruqi’s Law Dictionary. Beirut: Maktabah Lubnan.

Fawzī, Sāmiḥ. 2007. al-Muwāṭanah. Cairo: Markaz al-Qāhirah

Ibn ʻAbd al-Barr, AbūʻUmar Yūsuf Ibn ʻAbd Allah Ibn Muḥammad. 1992. al-Istīʻāb fī Maʻrifat al-Aṣḥāb. Edited by: ʻAlī Muḥammad al-Bajāwī. Bairūt: Dār al-Jail

Ibn al-Qayyim, Shams al-Dīn Abū ʻAbd Allah Muḥammad Ibn Abī Bakr Ibn Ayyūb. 2021. Aḥkām Ahl al-Dhimmah. Beirut: Dār Ibn Ḥazam.

Ibn ʻĀmir, ʻEmād. 1425H. al-Hijrah Ilā Bilād Ghair al-Muslimīn. Beirut: Dār Ibn Ḥazam.

Ibn Bādīs, ʻAbd al-Ḥamīd. 1997. Āthār Ibn Bādīs. Algeria: Maktabah al-Shirkah al-Jazairiyyah.

Ibn Bayyah, ʻAbd Allah Ibn Maḥfūẓ. 2018. Ṣināʻah al-Fatwā Wa Fiqh al-Aqalliyyāt. Dubai: Al-Muwatta Center

Ibn Ḥajar al-ʻAsqalānī, Shihāb al-Dīn Abū al-Faḍl Aḥmad. 2019. Fatḥ al-Bārī. Beirut: Dār al-Fikar.

Ibn Ḥanbal, Abū ʻAbd Allah Aḥmad.1995. Musnad Aḥmad. Edited by: Aḥmad Shākir. Cairo: Dār al-Ḥadīth

Ibn Ḥazam, Abū Muḥammad ʻAlī Ibn Aḥmad al-Andalūsī. 1994. al-Muḥallā. Beirut: Dār al-Jail

Ibn Kathīr, Abū al-Fidā Ismāʻīl Ibn ʻUmar al-Dimashqī. 2000. Tafsīr al-Qurʼān al-ʻAẓīm. Beirut: Dār al-Ma’rifah.

Ibn Sabīl, Muḥammad Ibn ʻAbd Allah. 2007. Ḥukm al-Tajannus. Algeria: Majlis al-Hudā.

Ibn Taymiyyah, Taqī al-Dīn Abū al-ʻAbbās Aḥmad Ibn ʻabd al-Ḥalīm. 1991. al-Istiqāmah. Riyāḍ: Idārah al-Thaqāfah Wa al-Nashr.

Khallāf, ʻAbd al-Wahhāb. 2001. al-Siyāsah al-Sharʻiyyah. Beirut: Muassasah al-Risālah.

Qalʻajī, Muḥammad Rawwās. 1996. Muʻjam lughah al-fuqahā. Beirut: Dār al-Nafāʼis.

Shalabī, Aḥmad. 1995. Mawsūʻah al-Tārīkh al-Islāmī. Cairo: Maktab al-Nahḍah al-Miṣriyyah.

Tūbūliyyāk, Sulaymān Muḥammad. 1998. al-Aḥkām al-Siyāsiyyah Li al-Aqalliyyāt al-Muslimah. ʻAmmān: Dār al-Nafāʼis.

Zaradūmī, Falah. 2006. “Fiqh al-Siyāsah al-Sharʻiyyah li al-Aqalliyyāt al-Muslimah”. Master’s Thesis, University of Batna, Algeria.

Downloads

Published

2024-06-05

How to Cite

অমুসলিম দেশে মুসলিমদের জাতীয়তা ও নাগরিকত্ব গ্রহণ : একটি ফিকহী পর্যালোচনা |Nationality and Citizenship of Muslims in Non-Muslim Countries : A Fiqhi (Jurisprudential) Review. (2024). ইসলামী আইন ও বিচার | Islami Ain O Bichar, 20(77), 9-34. https://doi.org/10.58666/iab.v20i77.264